Tuesday 1 November 2011

Biskut dahlia

Assalamualaikum....



Lagi seminggu je kita nak menyambut Hari Raya Aidiladha... so bila dah terlebih rajin nie maka di ringankanlah tangan nie mencuba biskut dahlia yang mmg menjadi kegemaran keluarga .Memang sejak dari kecil lagi inilah biskut yang menjadi tradisi keluarga ..macam tak sah pula raya tanpanya... so kali ni di cuba menggunakan resepi CMG ... minta izin yea untuk CNP resepinya kepada sesiapa yang ingin mencuba  dan juga untuk rujukan pada masa akan datang....

BISKUT DAHLIA

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (SCS, Anchor, atau mentega pilihan anda)
160 g gula aising (mat guna 140 g)
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla (mat guna beberapa titik esen rose)
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan- guna jelly yang di potong
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga bersatu (jangan sampai kembang), masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga sebati. -  sye cuma guna senduk kayu je..
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan boleh ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 25 minit. Bergantung pada ketebalan biskut. Bakar hingga kuning keemasan.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.




No comments:

Post a Comment