Tuesday 9 August 2011

Pengat durian ngan Roti Jala







Assalamualaikum...


sedapnye pengat durian n roti jala...jemput berbuka...



popia simple ala semua org blh buat....


Ari nie mata tul2 ngantuk lps aku lelap mata time rehat kat off sempat la aku mengodek blog nie ..nak update menu berbuka kami pada iftar ke 7 ari ahad lepas...alamak entry tertunggak lg...x pe tetap nak post gak...menu kami pengat durian ngan roti jala...  resepi pengat x yah la kut sbb aku buat pun pakai resepi lam otak je..hehe...Disamping tu aku gak buatkan popia goreng simple ...so mai kita lyn gambar2 nye .... sehingga ketemu lg....untuk resepi roti jala aku ambil dr   kak umi nun jauh di Kuantan jenuh gak la aku berjalan2....Tq akak minta c n p untuk yang nak mencuba...

Air barli .
Roti Jala
Bahan:-(akak buat half dari adunan di bawah ni)-sye buat separuh gak
750 - 850 ml air
410 ml susu cair (*akak guna fresh milk)- sye pun
600 gm tepung gandum
2 biji telor
3 - 4 sudu makan minyak
1 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning
2 helai daun pandan - untuk merenjis

Cara-Cara:-
Ayak tepung dan garam ke dalam mangkuk besar. Buatkan lubang ditengah-tengah tepung.
Masukkan telor dan pukul dengan hujung garfu.Sye lg terror blend je semua bhn... hehe
Tuangkan susu, letak sedikit pewarna kuning dan air. Bancuh sampai larut kemudian tapiskan.
Panaskan kuali leper, celup daun pandan ke dalam minyak dan renjiskan/lenser sedikit ke atas kuali.

No comments:

Post a Comment