Wednesday 10 August 2011

AGAR-AGAR PANDAN SANTAN N GULA MERAH

Salam ramadhan ke 9 .

Inilah resepi kesukaan kami sekeluarga n selalu di ulang2 buat atas permintaan suami n keluarga. Kali nie aku buat dua perasa pandan n gula merah coz aku nak yg gula merah anak nak yg pandan abahnye nak kedua2...so aku bg dualah agar2 nye supaya semua dapat rase...untuk resepi aku dapat dr yatie so kepada yang nak mencuba aku c n p kan resepinye .Minta izin n halal ye yatie.

Agar -agar santan Pandan/ gula merah
Bahan-bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1150 ml air
  • 120ml air campur 1 paket santan Kara ( sy guna 100ml santan kotak cap ayam)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan
Caranya:
  1. Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  2. Bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  3. Kecilkan api
  4. Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  5. Tuang kedalam acuan yang anda suka
  6. Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!




###untukpenghilang dahaga aku gak buatkan jus honeydew yg aku beli kat Tesco yg tersangat lah x manis..so terpaksalah aku buatkan jus yg di tambah gula tuk habis stok.....Atas permintaan anak aku juga buatkan koew teow goreng.. tu je yg senang pun... so jom layan gambar2 nye yea....

No comments:

Post a Comment